Kurs dla nauczycieli: Zdalna Edukacja 2.0

Wakacje, czas na odpoczynek i naładowanie baterii przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Mamy za sobą okres ciężkiej próby — zupełnie nowa dla większości z nas forma prowadzenia lekcji, która została nam narzucona niespodziewanie, nie mieliśmy czasu, żeby się przygotować. Wszyscy byli zaskoczeni i nieprzygotowani na to, co się wydarzyło: nauczyciele, dzieci, rodzice, administracja szkół oraz samo Ministerstwo Edukacji. Byliśmy świadkami i uczestnikami zarazem, eksperymentu na skalę światową.

Podsumowując ten ciężki okres, można powiedzieć, że daliśmy radę na miarę naszych możliwości, ale różowo nie było. Często słyszało się zarzuty, szczególnie ze strony rodziców, że cały ciężar nauki swoich pociech spadł na ich barki, że większość nauczycieli ograniczała się do przekazywania materiałów do samodzielnej nauki oraz zadań do wykonania. Poza tym, szkoły nie miały wypracowanych jednolitych zasad kontaktu nauczyciela z uczniami, przez co zapanował spory chaos, każdy z nauczycieli wybierał zazwyczaj najwygodniejszą dla siebie formę kontaktu: e-mail, SMS, messenger i wiele innych co powodowało dodatkową frustrację uczniów i rodziców.

Tylko nieliczni nauczyciele zdecydowali się na prawdziwe lekcje on-line i bezpośredni kontakt z uczniami za pomocą takich platform jak: MS Teams, Google Classroom czy Zoom, dzięki czemu można było za pomocą kamerek, mikrofonu i innych narzędzi uzyskać sytuację zbliżoną do tej w klasie. To forma też nie idealna, obarczona wieloma problemami, ale pozwoliła na bezpośrednie przekazywanie wiedzy, udzielanie uwag czy konsultacji, co przyczyniło się do sporego odciążenia uczniów i ich rodziców.

Trzeba też przyznać, że wielu nauczycieli, jak i uczniów świetnie odnalazło się w nowej sytuacji. Wielu z nas otworzyły się oczy, że technologia może dawać wiele nowych możliwości w obszarze edukacji i nie koniecznie ma tylko minusy, ale i wiele zalet.

Mamy zapowiedź MEN, że od września prawdopodobnie wracamy do nauki stacjonarnej w szkołach, jednak rozważane są różne formy edukacji zdalnej, padł pomysł jednego dnia w tygodniu zdalnej nauki. Czemu miałaby ona służyć? Dla mnie to oczywiste, możliwe są kolejne fale pandemii jesienią i wiosną następnego roku i nie możemy sobie pozwolić na taki chaos, jaki zapanował wiosną. Tym razem będą od nas wymagali dobrego przygotowania do kolejnej odsłony zdalnej edukacji.

źródła informacji:
https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1483613,zdalne-nauczanie-po-wakacjach-zajecia-zgodnie-z-planem.html

https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1485524,piontkowski-nauczanie-zdalne-podwyzki-wywiad.html?fbclid=IwAR3LpU_aZvDinayetsf_a2hj8MHzfFbtBZbHDhQPqvKNe4XGee4Ji2YUxXE

KURS WIDEO DLA NAUCZYCIELI
Zdalna Edukacja 2.0

Dlatego planuję nagranie w sierpniu Kursu wideo dla nauczycieli, który krok po kroku pozwoli na solidne przygotowanie oraz poprowadzenie zdalnych lekcji nawet dla tych mniej obytych z nowymi technologiami.

Wiosną tego roku zaraz po rozpoczęciu zdalnego nauczania, otworzyłem kanał na YouTube (zapraszam do odwiedzenia), gdzie opublikowałem szereg filmów przeznaczonych dla nauczycieli i uczniów, w których wyjaśniałem różne aspekty zdalnego nauczania oraz obsługi Office 365 i aplikacji MS Teams. Kanał do tej pory cieszy się dużym zainteresowaniem, o czym świadczą następujące liczby:

Odcinek #4 MS Teams — „Jak poprowadzić zdalną lekcję?” zdobył rekordową oglądalność, bo aż 72 tys. wyświetleń, 1.4 tys. polubień, 2.4 tys. subskrypcji i kilkadziesiąt pozytywnych komentarzy, za co przy tej okazji wszystkim swoim widzom serdecznie dziękuję. 🙂

Kurs wideo, który dla was przygotowuję, jest jeszcze na etapie projektowania.
Jego założenia są następujące:

  1. Kurs jest przeznaczony dla początkujących oraz średniozaawansowanych w stosowaniu nowych technologii nauczycieli.
  2. Będzie miał postać filmów wyjaśniających KROK PO KROKU, ale jego struktura oraz czytelne menu pozwolą na swobodne korzystanie z konkretnych materiałów w razie zaistnienia takiej potrzeby.
  3. W większości będzie składał się z krótkich odcinków wyjaśniających pojedyncze aspekty przygotowania i prowadzenia zdalnej lekcji.
  4. Filmy wyjaśniające jak poradzić sobie z różnymi problemami technicznymi: instalacja, konfiguracja, rozwiązywanie problemów itp.
  5. Planuję kilka dłuższych odcinków, pokazujących cały proces — od przygotowania do poprowadzenia lekcji, sprawdzenia prac oraz przekazaniu informacji zwrotnej uczniom.
  6. Będzie dostępnych szereg materiałów w postaci listy kroków lub krótkich filmów, które będzie można przekazać swoim uczniom, a które wyjaśnią im jak wykonać kluczowe czynności podczas zdalnej lekcji i odciążał tym samym nauczycieli od udzielania pomocy technicznej.
  7. Każdy uczestnik kursu będzie miał dostęp do zamkniętej społeczności na Facebooku, gdzie będziemy mogli nawzajem się inspirować oraz pomagać w rozwiązywaniu problemów.
  8. Kurs będzie płatny — cena nie jest jeszcze ustalona, ale będzie przystępna.
  9. Poza dostępem do kursu będą odbywać się regularne spotkania live, gdzie będę mógł udzielać dodatkowego wsparcia.

Jeżeli jesteś zainteresowany kursem, to zapisz się na listę mailową, dzięki czemu będziesz na bieżąco informowany o postępach nad kursem, a Twoja informacja zwrotna pozwoli mi na lepsze dostosowanie go do Twoich potrzeb.

Zapisz się na listę mailową.
Dodaj komentarz