Jak przygotować szkołę na 2020/2021
Przed nami nowy rok szkolny. Mimo wzrostu zachorowań MEN ogłosiło informację o rozpoczęciu roku szkolnego w tradycyjnej formie. Decyzję o przejściu na tryb nauki zdalnej będą podejmować dyrektorzy. Trudno jest przewidzieć dalszy bieg wydarzeń. Przed nami wiele miesięcy niepewności. Jedno jest pewne środowisko nauczycieli, uczniów i ich rodziców nie będzie już takie pobłażliwe — wszyscy oczekują, że jeżeli przyjdzie nam po raz kolejny przejść w tryb zdalnego nauczania, to będzie ono dużo bardziej efektywne.
Jak przygotować szkołę, nauczycieli, uczniów i ich rodziców do zdalnego nauczania?
- KROK 1. Należy wybrać jedną platformę dla całej szkoły, która będzie przydatna również w tradycyjnym modelu nauki.
Podstawową sprawą jest wybór jednej platformy do prowadzenia zdalnych lekcji. Dzięki temu unikniemy chaosu, uczniowie szybciej opanują obsługę i niezależnie od przedmiotu czy nauczyciela, będą komunikować się w jeden sposób. Co więcej, nauczyciele i uczniowie uzyskają darmowy dostęp do wielu narzędzi i usług. Bardzo istotne jest, żeby wybrana platforma zapewniała również jak najwięcej funkcjonalności w tradycyjnym modelu edukacji.
Przodujące platformy to Office 365 z MS Teams oraz G-Suite Google z Calssroom.
Ja na dzień dzisiejszy polecam Office 365 z MS Teams.
- KROK 2. Rejestracja usługi.
Kolejny krok, o ile szkoła nie zrobiła tego wcześniej to rejestracja usługi dla placówki oświatowej.
Najczęściej tą czynność wykonuje pracownik administracji szkoły, nauczyciel informatyki lub zewnętrzna firma na zlecenie szkoły. Sam proces rejestracji jest dosyć prosty, wystarczy wypełnić formularz na stronie: https://www.microsoft.com/plpl/microsoft-365/academic/compare-office-365-education-plans?activetab=tab:primaryr1. W formularzu należy podać imię i nazwisko, e-mail, telefon oraz nazwę szkoły.
Powstanie konto w wersji próbnej, a po zweryfikowaniu przez pracownika Microsoft konto zostanie w pełni aktywowane. Konto uzyska bezpłatną licencję A1.
- KROK 3. Przygotowanie Microsoft 365 z MS Teams do pracy w szkole.
Osoba, która rejestruje usługę, uzyskuje jednocześnie uprawnienia administratora i może tworzyć kolejne konta, nadając im jedno z uprawnień: nauczyciel lub uczeń. Może też tworzyć kolejne konta administracyjne.
W ramach bezpłatnego konta dla placówki oświatowej wszyscy użytkownicy uzyskują uprawnienia do korzystania z aplikacji i usług w ramach licencji A1. Dzięki czemu mają bezpłatny dostęp do takich aplikacji jak: Word, Excel, PowerPoint, ale tylko w wersji przeglądarkowej. Za wersje instalacyjne trzeba dodatkowa płacić w systemie abonamentowym. Pod tym linkiem można porównać i sprawdzić ceny poszczególnych licencji edukacyjnych: A1, A3 i A5 – https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365/academic/compare-office-365-education-plans?activetab=tab%3aprimaryr1
Oprócz tych bardzo dobrze znanych programów użytkownicy uzyskują również dostęp do takich usług jak: OneDrive (wirtualny dysk na przechowywanie dokumentów i plików), Forms (tworzenie ankiet i testów), OneNote (elektroniczne notesy) oraz świetną aplikację MS Teams, która pozwala na współpracę wszystkich użytkowników platformy. Można w niej tworzyć zespoły uczniów (odpowiedniki klas lub grup) oraz zespoły nauczycieli i wykorzystywać do współpracy członków rady pedagogicznej.
Warto zmobilizować nauczycieli i uczniów do używania jej w wersji instalacyjnej, ponieważ wersja przeglądarkowa działa zdecydowanie gorzej i ma wiele ograniczeń. Dużą zaletą tej aplikacji jest to, że występuje ona w wersji na komputery, tablety i smartfony.
zobacz na YouTube: MS Teams – instalacja i podstawowa konfiguracja, MS Teams na smartfonie/tablecie - KROK 4. Szkolenie nauczycieli, uczniów oraz rodziców młodszych klas.
Umiejętności informatyczne nauczycieli, uczniów i rodziców są na bardzo zróżnicowanym poziomie. Niektórym wystarczą bezpłatne materiały na YouTube i kilka prób, inni boją się komputera jak ognia. Można skorzystać z ofert różnych firm i przeprowadzić szkolenie stacjonarne — o ile będzie to możliwe lub z coraz popularniejszych ostatnio szkoleń on-line.
W celu bezstresowego zapoznania się z aplikacją przez nauczycieli warto, aby administrator platformy utworzył kilka kont fikcyjnych uczniów np. Jan Kowalski (konto testowe), Paweł Nowak (konto testowe), a nauczyciele w swoich aplikacjach MS Teams po utworzeniu testowego zespołu np. 5a Technika (zespół testowy) dodali tych testowych uczniów. Oczywiście administrator powinien udostępnić wszystkim nauczycielom loginy i hasła takich testowych uczniów. Dzięki czemu nauczyciel po zalogowaniu się w aplikacji na swoje konto nauczycielskie oraz na innym komputerze lub w oknie przeglądarki na konto fikcyjnego ucznia może wielokrotnie bezstresowo potrenować różne aspekty korzystania z aplikacji, mając jednocześnie podgląd od strony nauczyciela oraz ucznia.
Dzięki MS Teams można:- prowadzić rozmowy (tekstowe, głosowe i wideo) jeden na jeden lub w wybranych grupach,
zobacz na YouTube: MS Teams: chat, wideorozmowa, udostępnianie pulpitu - prowadzić wideokonferencję, np. lekcję on-line lub posiedzenie rady pedagogicznej,
zobacz na YouTube: MS Teams — Jak poprowadzić zdalną lekcję?, MS Teams. Rada Pedagogiczna, obecność, głosowanie, dyskusja, prezentacja. - podczas rozmowy lub wideokonferencji można udostępniać swój pulpit, co działa jak projektor multimedialny, bo można w ten sposób pokazać np. prezentację czy jakąkolwiek aplikację, którą mamy uruchomioną na swoim komputerze,
- udostępniać i współdzielić pliki oraz dokumenty (integracja z OneDrive),
- dzięki modułowi ZADANIA zlecać prace domowe. Moduł ten pozwala uporządkować i ujednolicić wymianę prac między uczniem a nauczycielem. Można w nim wykorzystywać dokumenty typu Word, Excel, PowerPoint oraz przesyłać różnego rodzaju pliki (np. zdjęcia) czy wysyłać przygotowane w aplikacji Forms testy i ankiety.
zobacz na YouTube: MS Teams — Zadania, MS Teams. Jak poprawnie przygotować ankietę i test - w łatwy sposób przeglądać nadesłane prace uczniów, wystawiać oceny, udzielać informację zwrotną w prosty intuicyjny sposób.
- moduł Notes zajęć tworzy coś na wzór tablicy czy projektora nauczyciela oraz zeszyty poszczególnych uczniów podzielone na sekcje np. notatki z zajęć, ćwiczenia, testy itp.
zobacz na YouTube: MS Teams. Jak korzystać z Notesu zajęć
- prowadzić rozmowy (tekstowe, głosowe i wideo) jeden na jeden lub w wybranych grupach,
- KROK 5. Wykorzystanie Microsoft 365 i MS Teams w tradycyjnej formie edukacji.
Wdrożenie Microsoft Office 365 w szkole przynosi dużo wymiernych korzyści.
Nauczyciele i uczniowie za darmo uzyskują dostęp do wielu usług i aplikacji.
Wszystkie narzędzia włącznie z MS Teams warto wykorzystywać nawet podczas tradycyjnej formy nauki. Po pierwsze wzbogaci to narzędzia pracy, po drugie podniesie poziom umiejętności informatycznych nauczycieli i uczniów, po trzecie przeniesie nasze często już skostniałe i staroświeckie metody na nowocześniejszy poziom. Wiele firm czy korporacji od dawna wykorzystuje podobne narzędzia, więc wprowadzenie ich jako stałego elementu pracy szkoły pozwoli szybciej przystosować się przyszłym absolwentom do nowoczesnego rynku pracy.
Warto na stałe wprowadzić wykorzystanie MS Teams jako miejsca przesyłania prac domowych (moduł Zadania), oceniać i komentować prace w module Oceny, a cenne materiały publikować w udostępnionym uczniom w Notesie zajęć. Może w trakcie tradycyjnej formy nauki dużo mniej będziemy korzystali ze spotkań on-line z całą klasą (wideokonferencje), ale z pozostałych modułów dobrze jest korzystać regularnie. Taka forma pracy pozwoli przede wszystkim na doskonalenie się w stosowaniu tej aplikacji i takich metod pracy. Łatwiej też będzie wyłapać oraz dodatkowo przeszkolić uczniów, którzy sobie nie radzą w korzystaniu z aplikacji. Dzięki takiemu podejściu, w razie kolejnej kwarantanny przejście na naukę zdalną będzie dużo łatwiejsze.
Początki zawsze są trudne, wielu nauczycieli nie czuje się pewnie w stosowaniu technologii informatycznych i komunikacyjnych, ale po przebrnięciu przez okres nauki, ich stosowanie stanie się proste i intuicyjne, a w ostatecznym rozrachunku ułatwi i uprości pracę nauczycieli. Niestety na to potrzeba trochę czasu i wysiłku.
Obawa przed nowym jest czymś normalnym, więc można zrozumieć opór wielu nauczycieli przed wdrażaniem tych narzędzi, ale podobnie było kilka lat temu, kiedy większość szkół wprowadzała e-dzienniki, słyszało się głosy, że z e-dziennikim jest więcej pracy niż z papierowym, że mogą być różne problemy techniczne. Dzisiaj chyba niewielu jest takich nauczycieli, którzy chcieliby powrotu do tradycyjnego dziennika czy ręcznego wypisywania świadectw.
Zachęcam Cię do subskrybowania mojego kanały na YouTube oraz zapisania się na newsletter, dzięki czemu uzyskasz dostęp do cennych materiałów i nie przeoczysz tych, które niebawem będę publikował. 🙂
Zobacz też mój wpisz na temat przygotowywanego kursu pod roboczym tytułem: Zdalna Edukacja 2.0